Tuesday, 24 July 2012

Д.Батбаяр: Морин дэл дээр монгол бичгээр таталгаж дэлхийд гайхуулахыг хүсдэг

Калиграфич Д.Бат­баяртай ярилцлаа.

 
-Таныг га­даа­дад су­рал­цах хуваариа ал­гасч Дүрслэх урлагийн сур­гуу­лийг сонгосон гэдэг?

-Гадаадад суралцах хүсэлтэй үеийн нөхдөө бодоод, өөрөө ч урлагийн түүх, уран зураг сонирх­дог байсан болохоор тийм шийд­вэр гаргасан. 1980-аад оны үед ма­найхан гадаад л бол ямар ч хамаагүй хуваарь аваад явдаг байлаа. Би тэдний нэг болж яваагүйдээ одоо баярладаг. 1979 оны үед Ардын зураач Дагдангийн Амгалан гуай намайг Орос руу ур­ла­гийн сур­гуульд явуу­лах гэж хөөцөлдөж бай­сан ч бү­тээ­гүй юм. Тэгээд өөрийн сонирхлоороо Дүрс­лэх ур­лагийн дунд сур­­гуульд суралцаж чи­мэг­­­лэгч зу­раа­чаар төгс­сөн.

-Та Монголын хүүх­дийн ордны уран зур­гийн дугуйланг 20 гаруй жил удирдаж байна. Таныг харахад хүүхэд­тэй ажилладаг хүн хө­г­шир­дөггүй гэдэг үнэн юм шиг ээ? 

-Аав минь намайг багш болоход "Дэлхий дээрх хамгийн сайхан мэргэжил бол багш шүү" гээд монгол бичгээр бич­сэн ном өгсөн. Тэр ер нь миний амьдралдаа ав­сан томоохон бэлэгний нэг юм.

Хүүхдийг би өнгө өн­гийн цэцэг гэж хардаг. Цэцэг олон өнгөтэй бай­даг шиг хүүхэд бүр өөр өөрийн авьяастай. Энэ олон тансаг цэцгэн дунд байгаа хүн ядарна, хөг­ширнө гэж байдаггүй. Эг­дүү хүргэм зүйлс ярьж на­майг хөгжөөнө. Энэ бү­хэнд залуу нас эргээд л ирдэг. 

Хүүхдийн авьяас бил­гийг хөгжүүлнэ гэдэг гай­хам­шиг.

-Хүүхдүүдийн авьяасыг нээ­нэ гэдэг амаргүй. Жинхэнэ бэл­гийн мэлмий, зураачийн мэд­рэмж хэрэг болдог байх?

-Хүүхдүүдийн зурсан зургийг нь хараад "За энэ бол иймэрхүү чиглэлийн хүүхэд байна" гээд  ерөн­хийд нь гадарладаг бол­сон. Би зургийн номон­доо хүүхдүүдийн яриаг оруул­чих­сан чинь хүмүүс "Ийм жаахан мөртлөө ямар том зүйл ярьдаг юм. Яа­сан хэрсүү юм бэ" гэж гай­хаж байсан.

-Та хүүхдийн ха­рилц­­даг хэл бол уран зураг, зураг бол хүүх­дийн оюун ухаан гэж бичсэн байсан?

-Хүүхэд өөрийн таньж мэдсэнээ зургаар чө­лөө­тэй илэрхийлдэг. Эцэг, эхчүүд хүүхдийнхээ зур­гийг ойлгож чадвал тэд­ний хүсэл мө­рөөд­лийг  цааш­лаад гомдол, тунирх­лыг нь ч олж харж бол­но. Өнгөцхөн харахад хүүх­дийн зураг зүгээр нэг хэлбэр дүрс мэт хараг­давч цаанаа гайхалтай логик сэт­гэл­гээтэй байдаг. Хүүхдийн сэт­гэл­гээний энэ онцлогийг зарим улс орон ашиглаж гацаанд орчихсон асууд­лаа ч шийд­­сэн түүх байдаг.

-"Зургийн авьяас" номыг тань профессор Л.Батчулуун гуай "Хүүх­­­дийн зургийн чиг­лэ­лийн судалгааны эх үндэс бол­лоо" гэж үнэл­сэн байсан?

-Тэр хүн сэтгэл, бо­ловс­рол, ухаанаараа дүг­нэ­сэн хэрэг. Бат­баяр ном бич­чих­лээ гэсэн ухаг­да­хуунаар бус Монголын хүүх­дүү­дийн авьяас би­лиг, оюун ухааныг би­ширч урамшуулж байгаа юм. Мон­голд ээж, аавууд хөрөнгө мөн­гө­тэй болж байгаа ч гэсэн хүүхдээ ойл­годоггүй байдал бай­саар л байна. Гэтэл ма­найхан хүүхэд насных нь тэр сайхан мэдрэмжийг үгүй хийчихсэн хойноо элдэв их, дээд сургууль хөөцөлддөг. Харам­сал­тай нь хүүхдийн тэр авьяас мэдрэмж хэзээ ч дахин сэргэдэггүй, хич­нээн их хөрөнгө зараад ч нэмэр­гүй байдаг юм. Хам­гийн гал цог­той үе болох 11-12 насан­даа авьяасаа нээ­чих­сэн хүүхэд цаашаа ямар ч саадгүй өөрийгөө хөгжүүлдэг.

-Авьяас гэж та­ныхаар яг юу вэ?

-Хүүхдүүд надаас "Баг­­­­шаа би авьяастай юу" гэж асуудаг. Тэгэ­хээр нь би "Хүүхэд болгон авьяас­тай, та нарт бүх юм бай­гаа" гэж хэлдэг. Авьяас гэж энгийн үгээр бол жаа­хан тордоход л сэргээд ирэх, тоохгүй ор­хи­чих­вол замхарчих тор­гон мэд­рэмж.

-Та хүүхдийн зур­гийн 100 гаруй үзэс­гэ­лэн гаргасан. Тэ­дэнд урам зориг хайрлах гэж үзэс­гэлэн гаргадаг хэ­мээн уран бүтээлчид ам сайтай байдаг...

-Тэгэлгүй яахав. Анх 1989 оноос эхэлж  одоог хүртэл 100 гаруй үзэс­гэлэн удирдаж гаргалаа. Би хүүхэд байхдаа үзэсгэ­лэн гар­гаж үзэх юмсан, шагнал авахсан гэж мө­рөөд­дөг байсан. Даанч мө­рөөд­лөө биелүүлж ча­даа­гүй. Ха­рин хожим нь өөрийн хүслээ бие­лүү­лэх үүднээс хүүхдийн үзэс­гэлэн гар­гах болсон. Хүүх­­дүүд их урамш­даг. Нийгэм маань л үнэлэхгүй бай­гаа болохоос асар их оюуны бая­лаг­тай шавь нар надад олон бий. 

-"Үлэг гүрвэлийн өнд­гөн до­тор бүгчим бай­даг юм билээ" гэж хэлсэн шавийн тань үг их сонирхол татлаа?

-Б.Бямбацогт гэж хүү бий. Үлэг гүрвэлийн зураг зурдаг юм. "Дино­завраа сайн зурахын тулд түүний амьдардаг орчинг сайн судлах шаардлага гар­даг. Хийсвэрээр зохиож зурж болохгүй" гэж ярьдаг хүү дээ. Жирийн хүү биш. Асар холын мэдрэмж тээ­сэн, эрт ба­лрын ертөн­цөөс хүйн холбоо тас­лаагүй гоц авьяастан гэж хэлж болно. Магадгүй хэдэн жилийн дараа дэл­хийд Монголыг танил­цуул­сан гайхамшигтай судлаач болчихоод явж байхад гайхах юмгүй л хүүхэд.

-Хүүхдүүдийн дэр­гэд хүүх­дээ­рээ байх шиг сайхан зүйл байдаг­гүй байх аа?

-Бид нэг ёсны нас ахисан хүүхдүүд шүү дээ. Пикассо бол хамгийн олон бүтээл хийсэн, хэн бүхний мэдэх алдартай зу­раач. Нэр алдрын өн­дөр­лөгт хүрснийх нь дараа нэгэн сэтгүүлч түү­нээс "Танд нэр алдар, өмч хөрөнгө гээд бүх юм бай­на. Одоо танд хэрэгтэй зүйл байна уу" гэхэд "Би хүүхэд шиг болмоор бай­на" гэж хариулсан байгаа юм. Алдарт зураач Анри Матес "Хүүхдийн нүдээр ертөнцийг харах хэ­рэг­тэй" гэж хэлсэн байх жи­шээтэй. Хүүхэд шиг бай­хыг хүснэ гэдэг оюун са­­наа­гаа элдэв бур­тагтай хут­­гахг­үй цэвэр тун­га­л­гаар нь байлгахын нэр юм.

-Хэзээнээс уран бич­лэгээр бичиж эхэлсэн бэ?

-1987 оноос судалгаа хийж, 1991 онд анхны үзэсгэлэнгээ гар­га­сан. Үүнээс хойш гадаад до­тоо­дод 20-иод үзэсгэлэн гаргажээ. Одоо уран бич­лэгийн түүхийн судалгаа, боловсруулалтууд хийж, гадаад хэл дээр ном гар­гахаар бэлдэж байна. Би­чиг үсэг уран зураг, яруу найраг гэдэг бол ур­ла­гийн сэтгэлгээний нэг цогц ер­төнц юм. Зураг ойл­го­дог хүн бичиг соёл, түүх, яруу найраг гээд аль руу нь ч орсон хөрс суурьтай байдаг. Урлаг гэдгийг ма­найхны ихэнх нь худал­даж авах, хувьдаа нэг юм хийлгэж авах л гэж ойл­гоод байна. Урлаг бол оюуны талх.

 -Монгол бичгийг нэг төрлийн урлаг гэж ойл­гож болох уу?

-Монгол бичиг бол хүн төрөлх­төнд мон­гол­чуу­дын бүтээж өгсөн оюуны асар том бүтээл юм. Урлаг болгож монголчууддаа төдийгүй дэлхийд та­ниу­ла­хад ухаан хэрэг­тэй.

-Таныг морьтой дав­хиж явах­даа монгол бич­­­­гээрээ төвөггүй бич­дэг  гэж сонссон. Үнэн үү?

-Монгол бичиг бол дэл­­­хий дээрх хамгийн хур­­дан бичдэг бичиг. Сти­ног­раф  гэж ярьдаг. Мон­гол бичгийг морин дээр сал­хи татуулан дав­хиж явах­даа бичдэг гэд­гийг дэл­хий нийтэд но­толж, гай­хуулж алмай­руу­лахыг хүс­дэг.

-Эх хэлнийхээ дарх­лааг сайж­­руулах та­лаар хааяа ганц нэг эр­дэм­­тэн дуугарч харагд­даг. Та ямар бодолтой явдаг вэ?

-Хэлдэг нэг нь байхад хэлдэггүй нэг нь ч бий. Өртөөлж ирсэн оюуны энэ өв хөрөнгийн эзэд нь мон­гол­чууд өөрсдөө юм. Б.Ренчин гуайн хэлний зүйн дөрвөн дэвтэрт л гэхэд монгол бичгийг олон талаас нь харуул­сан байдаг. Ингээд хэл­чих­сэн байхад яагаад ан­заар­даггүй юм бол гэж гайхдаг. Нэг бэрхшээл байгаа нь гадны соёл нэвтэрсэн. Тэр нь их нөлөөлөх юм. Үүнээс болж янз янзын шашин хөнгөн гоомой "изм"-үүдэд автаж төөрч будилж байна. Сүүлийн үед ха­рийн сургалтын системийг дэмжээд баяр­лаад бахархаад л байх бол­лоо. Магадгүй цө­мөө­рөө харьд гарц­гаах юм байлгүй.

Гэхдээ төөрсөөр тө­рөл­дөө гэгчээр гэртээ ирэх л байлгүй дээ.

-Д.Дагвадорж аварга  монгол бичгээр нэрээ бичиж чадахгүй будил­сан тухай яриа байдаг?

-Би аваргатай Японд таараад хотын даргад нь дурсгал өгөхөөр хамт оч­сон юм. Аварга маань японоор, хятад ханзаар нэрээ бичээд би хажууд нь монголоор бичсэн чинь японууд Дагваа авар­­гаас "Гарын үсгээ мон­­гол бичгээр зурж өгөөч, Чингэс хааны бич­гээр заавал бичүүлмээр байна" гээд шалчихсан. Ха­рам­­салтай нь аварга маань бичиж чадаагүй. Бичиж чаддагсан бол сай­хан л юм болох бай­сан. Хэдийгээр гадны юмыг сурсан ч өөрийнхөө юмыг мэддэг байхыг са­нуул­сан хэрэг болсон.

-Та кинонд бичээ­чийн дүрд тог­лоод амж­чих­­сан гэдэг байх аа?

-Бадар-Ууган агсан "Төрийн сүлд өршөө" кинон­­­доо намайг оруу­лах гэхэд нь би зугт­чих­сан юм. Хоёр  удаа бул­таад гурав дахь дээр  нь баригдсан. Чой­жин ла­мын сүм музейд сууж бай­гаад Богд хаан Жал­ханц хутагт Дам­дин­базар нарын бичээч болж тэд­ний хэлсэн үгийг тэм­дэг­лэж байгаагаар гардаг. Иймэрхүү зүйл дээр зү­гээр л бийр хөдөлгөөд    дандаа худлаа бичиж гаргадаг гэнэ л дээ. Ба­дар-Ууган "Жинхэнэ амь­даар нь оруулах хэрэгтэй бай­на" гээд намайг тог­луулж байсан. Одоо бо­до­ход айхтар алсын ха­раа­тай зүйл хийсэн бай­гаа юм. Тэр кинонд би­чээ­чийн хэсгээс гадна лам болж гардаг. Тэгэхэд Аме­рикт явах тухай бичсэн чинь хожим хойно Аме­рикт үзэсгэлэн гаргасан. Үүнд их бэлгэшээдэг юм.

-Монголын нууц тов­чоогоор 22 цуврал шү­лэг бичсэн байдаг. Ямар учиртай юм бэ?

-1992 онд Монголын нууц товчооны агуулгыг шүлгэнд нэгтгэж үзье гэж шийдээд"Алтан ар­гам­жаа" гээд  22 цуврал шү­лэг  гаргасан. Монгол хүн эх оронтойгоо алтаар аргамжаатай гэсэн са­наа­тай. Түүнд Н.Жанцан­норов ая хийсэн. МНТ-г уншсан хүн л сайн ойл­го­но. Мэдэхгүй хүн ойлгох­гүй байж магадгүй. Би нууц товчоог олон унш­сан. Тэгээд  нэг зүйлийг ухаарсан. Ном зохиолыг уншаад хураагаад ойл­гож болдог бол  МНТ-г унших тусам задардаг, ургуулж бодохыг шаард­даг тийм л хосгүй  сайхан хөлгөн судар юм байна гэдгийг ойлгосон. Чингэс хааны гэр тэргийг хөтөлж явдаг 22 шар байдаг гэнэ. О.Жамъян гуайн бичсэн түүхээр Бөртө чоноос Чин­­гэс хаан хүртэл 22 үе бол­­дог байна. Үүнийг бэл­гэ­дэж  22 цуврал шү­лэг бичсэн. 

-Монгол уран бич­лэгийг ЮНЕСКО-гийн биет бус соёлын өвд бүрт­гүү­лэх гээд хөө­цөл­­дөж байгаа гэж сонс­сон. Тэр ажил  бү­тэж байна уу?

Их сайхан зүйл болж байгаа. Америк руу бүх материалаа явуулсан. Нааштай хариу ирсэн. Монголын соёлын өвийн төв гээд байгууллага их сэтгэл гаргаж ажилласан. Урамшаад жинхэнэ үзүүлж харуулах юм руу­гаа орж байна. Зүгээр нэг аар саархан зүйл яриад Монгол бичиг байна байх­гүй , хэрэгтэй  хэрэг­гүй гэж маргах нь  ар­чаа­гүй бодол. Ямар ч боловс­рол­гүй бүдүүлэг харанхуй хү­мүүс л тийм юм ярина. Ийм зүйл ярьж байгаа эрдэмтэд гэх хүмүүс ч байгаа нь үнэхээр өрөв­дөл­тэй хэрэг. Магадгүй яриануудыг нь цуг­луу­лаад ном гаргавал гар­га­хаар байна. Бүр гад­ныхан үзье гээд ирэхэд нь ма­най юм хэрэггүй гэж ярьдаг хүмүүс ч байна. Яваандаа тийм улсуудын тухай ч нэвтрүүлэг хийх хэрэгтэй юм байна гэж бодсон. Өөрсдийн юм аа эсэргүүцдэг үндэстэн дэл­хий дээр Mонголоос өөр байхгүй.

Гадныханд уусах бод­лого нь л гараад байдаг. Гадаадынхан ирж сурдаг сургууль олноор байгуул­маар байна. Сая Со­лон­гост очоод үндэсний тос­гоныг үзээд гайхаж л бай­лаа. Төр засгаас нь яасан ч сайхан дэмждэг юм. Гадныханд ямар ч сай­хан тайлбарладаг юм. Гэтэл намайг энэ ажлыг хөөцөлдөөд явж байхад эрх мэдэлтнүүд хөд­лөх­гүй юм. ЮНЕСКО-гийн соёлын өвийнхөн "Та бол яах вэ. Харин танай яам, Засгийн газар чинь яагаад чимээгүй байгаа юм" гэж гайхаад байна.

-Бүртгүүлэх гээд ба­римт ма­териал эм­хэлж байхад хүнд­рэл­тэй зүйл их гарсан уу?

Их асуудал гарсан. Хэр чадахаараа л янз янзын хэлбэрээр бичиж тордож сүйд болж байж л бүх материалаа ямар ч байсан өгсөн. 1993 онд Японд очиход Монголд уран бичлэг байдаг юм уу гэж дургүй хүргэж байсан. Тэгэхэд "Юун байдаг юм уу гэж. Дэлхийн түүхийг бичсэн ард түмэн яахаа­раа уран бичиггүй байдаг юм бэ" гэж бодоод их ундууцсан. Тэгээд л "Уран бичлэгийн түүх" номоо гаргасан. Гэтэл сүүлийн үед Солонгосоос хүмүүс ирээд Монголтой ха­рьцуул­сан судалгаа хий­нэ гэж байна. Одоо хоёр­да­хийг нь бэлтгэж байгаа. Хураангуйгаа анг­ли хэ­лээр гаргачихвал гад­ныхан монгол хэл суръя гэх байх.

Ер нь монголчууд бид  гадаадад юм аа танил­цуулахад үнэхээр өрөвд­мөөр юм. "Яагаад өөрс­дийн юм аа үгүйсгэж хэрэглэдэггүй  юм бол" гээд гадныхан хачирхаад байна. Ямар нэг аргаар бүртгүүлчих юм бол мон­гол­чууд маань хүчтэй сэр­гэх болов уу гэж найддаг. Энэ л үүднээс хүчин зүт­гэж байна.

Э.ЭНХБОЛД
Өдрийн сонин
2012/07/24

No comments:

Post a Comment