Thursday 4 April 2013

С.Баярцогт: Тэр дансанд ердөө л гурван сая төгрөг байсан

УИХ-ын дэд дарга С.Баярцогтын Щвейцарийн банкин дахъ нэг сая ам. долларын нууц хадгаламж илэрсэн тухай шуугиан дэгдмэгц уржигдар шөнө АНУ-аас нисч ирсэн тэрээр яаравчлан мэдэгдэл хийв.


Английн Лондон хотод байдаг «Legend Plus Capital Ltd» компанийн данс 2008 оны тавдугаар сараас эхлэн нээгдэхэд Сангийн сайд асан С.Баярцогтын нэр дээр дээд тал нъ 1658 еврогийн эрх нээгдэж байсан гэнэ. Энэ нъ монгол мөнгөөр гурван сая орчим төгрөг. Эрхэм УИХ-ын дэд даргын сэтгүүлчдэд хийсэн мэдээллийг тоймлон хүргэж байна.

-Энэ бүхэн юунаас эхэлснийг товчхон тайлбарлахгүй юу?
-Хэвлэл мэдээллээр гарч байгаа сөрөг мэдээлэлд хариу өгөхөөр та бүхнийг урьсан юм. Намайг саяхан АНУ-д ажлаар явж байхад «Эрэн сурвалжлах сэтгүүлчдийн олон улсын холбоо»-ны дарга Жерард Райл гэдэг хүн уулзах хүсэлт тавьсан. Энэ нь тавхан хоногийн өмнө болсон явдал. Тэр хүн «Олон улсын сэтгүүлчдийн баг нэлээн хэдэн асуудлаар ажиллаж байгаа. Тэгтэл гадаадын хөрөнгө оруулалтыг татан оруулж ирдэг компаниудын мэдээллийг шалгах явцад таны нэртэй компани гарч ирлээ. Энэ компанийн данс нь Щвейцарьт байдаг юм байна. Та энэ талаар мэдээлэл өгнө үү» л гэсэн. Тэгээд би мэдээлэл өгсөн. Товчхондоо ийм л юм болсон.

-Таны байр байдлыг анзаарвал өөрийгөө буруугүй гэж бодож байгаа юм аа даа?
-Тодорхой хэмжээний буруу байгаа. Би тэр Жерард Райл гэдэг сэтгүүлчид болсон бүх процессыг үнэн зөвөөр тайлбарлан хэлсэн.

-Таны нэртэй компани яг хэдэн оны хэдэн сараас үйл ажиллагаа явуулж эхэлсэн юм бэ?
-«Legend Plus Capital Ltd» гэдэг компани 2008 оны тавдугаар сараас миний нэр дээр бүртгэлтэй байгаа. Данс нь Швейцарийн банкинд байдаг нь ч үнэн. Өөрөөр хэлбэл оффшор данс» гэсэн үг л дээ. Одоогийн байдлаар энэ дансанд 1658 евро буюу монгол төгрөгөөр гурван сая төгрөг байгаа.

-Англид байдаг энэ компанийхаа ашиг, орлогыг хөрөнгө орлогынхоо мэдүүлэгт ерөөсөө тэмдэглээгүй хэрэг үү?
-Уг нь хөрөнгө орлогынхоо орлого талд нь дотоодод байдаг гурван компани дээрээ нэмээд бүртгүүлчихдэг юм. Энд нууж хаагаад байх юм байхгүй. Би ийм л тайлбар өгсөн. Одоо ч мөн адил.

-Ерөнхийлөгч, шинэчлэлийн Засгийн газрын зүгээс авилга, хээл хахууль, бусармаг бүхэнтэй чадлынхаа хэрээр тэмцэж байгаа. Төрийн өндөр албан тушаалтны хувьд та энэ ажилд хошуучлан оролцох ёстой бус уу?
-Миний хувьд авилга, хээл хахуультай тэмцэж байгаа шинэчлэл, өөрчлөлтийг эхнээс нь тууштай дэмжсээр ирсэн. Ямар нэгэн байдлаар энд саад тотгор хийх өчүүхэн ч хүсэл, эрмэлзлэл байхгүй. Хэрвээ намайг алдаа гаргасан гэж үзвэл албан тушаалтайгаа зууралдаад байх сонирхол алга.

-Таны хувьд 20 гаруй жил төрийн эpx барих, хууль тогтоох дээд бай- гууллагуудад сонгогдон ажилласаар ирлээ. Швейцарийн банкинд данс нээлгэсэн нь цаг хугацааны хувьд ямар нэг хардлага төрүүлэхгүй гэж бодож байна уу?
-2008 оны тавдугаар cap гэдэг бол сонгуулиас өмнө, Сангийн сайд болох эсэх нь тодорхойгүй байсан цаг, үе шүү дээ. Би Сангийн сайдаар 2008 оны аравдугаар сард томилогдсон. Оюу толгойн хөрөнгө оруулалтын гэрээнд бол бүр 2009 оны долоодугаар сараас эхлэн оролцсон. Тэгэхээр хүмүүсийн хардаад байгаа энэ бүхэнтэй «Legend plus Capital Ltd» компанийн дансан дахь гурван сая төгрөг бол ямар ч холбоогүй зүйл.

Өөрөөр хэлбэл 2008-2012 онд миний хашиж байсан албан тушаал, ажил төрөлтэй огт холбоогүй зүйл гэдгийг хариуцлагатайгаар мэдэгдэж байна. Энд зөвхөн миний хувийн бизнестэй л холбоотой яльгүй үл ойлголцол үүсээд байна.

-Тэгэхээр та төрийн өндөр албан тушаалтны хувьд ямар ч алдаа гар- гаагүй гэсэн үг үү?
-Би түрүүн цухас дурдсан. Миний хувьд алдаа гаргасан уу гэвэл, гаргасан. Энэ компанийг хөрөнгө орлогынхоо мэдүүлэгт бичих ёстой байсан. Хэдийгээр компанийн дансанд гуравхан сая төгрөг байдаг ч зайлшгүй бичих л ёстой байж. Ийм нөхдөлд хариуцлага хүлээх ёстой гэдгийг ч ухамсарлаж байна. Ямар хариуцлага хүлээлгэхийг УИХ шийднэ. Би өөрөө УИХ-ын даргатай ярьсан. Ер нь ёс зүйн хувьд хариуцлага хүлээх ёстой гэсэн байр суурьтай байна.

-Мэдээллийн сайтуудаар «Швейцарийн банкинд УИХ-ын дэд дарга С.Баярцогт нэг сая ам.долларын хадгаламжтай» гэж бичигдэж байгаа нь худлаа болж таарч байна уу?
-Сая ам.долларын хадгаламжтай гэж яриад байгаа нь үндсээрээ худлаа мэдээлэл. 2006, 2007, 2008 оны үед Монгол Улсын эдийн засаг харьцангуй сайн өсөлттэй байсан. Тухайн үед барууны банкууд «та нарт илүүдэл орлого байгаа бол өсгөх боломжтой» гэж санал тавьж байсан. Тийм замаар найзуудтайгаа нийлүүлсэн мөнгийг дан ганц минийх мэтээр ойлгосон юм билээ.

-УИХ-аас таньд ёс зүйн хариуцлага хүлээлгэвэл ямар шийтгэл ирнэ гэж бодож байна?
-«Авилгатай тэмцэх», «Хувийн болон нийтийн ашиг сонирхол»-ын хуулийн дагуу хөрөнгө орлогын мэдүүлэгтээ санамсаргүй болон санаатайгаар тодорхой орлогоо орхигдуулсан, нуун дарагдуулсан бол тухайн байгууллага нь арга хэмжээ авах ёстой. Тэгэхээр арга хэмжээ авах эрх нь УИХ-д бий. Би энэ бүх учир байдлынхаа дэлгэрэнгүй тайлбарыг АТГ-т өгч байгаа. Мөн УИХ-ын даргад хандан ёс зүйн болон өөр бусад ямар ч хариуцлага хүлээхэд бэлэн гэдгээ хэлсэн. Энэ нь бусад албан тушаалтан, хүмүүст үлгэр дууриалал болно гэж бодож байна.

-Өөрийн тань нэр дээр байгаа «Legend Plus Capital Ltd» компани ямар үйл ажиллагаа явуулдаг юм бэ?
-Ямар ч үйл ажиллагаа явуулдаггүй. Татвар төлдөггүй, аль ч банкинд байдагтай адилхан данс л гэсэн үг.

-Ямар ч үйл ажиллагаа явуулдаггүй юм бол яаж мөнгө босгож байсан хэрэг вэ?
-Анх дөрвөн найзтайгаа ярилцаад мөнгө төвлөрүүлж байгаад хувьцааны бизнест оролцъё гэж шийдсэн юм. Энэ нь 2008 оны тавдугаар cap. Тэгээд үйл ажиллагаа жигдрээд ашигтай ажиллаад ирвэл албан ёсоор бүртгүүлээд явна гэж бодож байлаа. Тэгтэл 2008 оны аравдугаар сард Сангийн сайд болоод зав зай ч багатай болсон. Нэгдүгээрт өөрөө тэр бизнест оролцох ямар ч бололцоогүй болсон. Хоёрдугаарт намайг Сангийн сайд болохтой зэрэгцээд хямрал нүүрлэсэн. Манай найзуудын илүү орлого гэж тооцоолж байсан мөнгө нь өөрсдөд нь хэрэгтэй болонгуут буцаагаад татаад авчихсан. Тэрнээс хойш энэ компани зүгээр л харилдах данс шиг цаасан дээр байсан гэсэн үг.

-Та манай дөрвөн найз гэж яриад байна. Тэр хүмүүсийнхээ нэр усыг хэлж болох уу?
-За би тэр хүмүүсийн талаар шалгах, асуух ёстой газар нь мэдээлэл өгнө өө.

-Та хувийнхаа мөнгийг эргэлдүүлж, хувьцаанаас ашиг олох зорилготой байсан гэлээ. Урьд нь энэ талаар яагаад мэдээлдэггүй байсан юм. Мөнгө угаах нь гэмт хэрэг мөн биз дээ?
-Асуудлын гол нь намайг гэмт хэрэгт буруутгасан юм ерөөсөө байхгүй шүү дээ. Хамгийн гол нь «Та энэ компаниа хөрөнгө орлогынхоо мэдүүлэгт бичиж, орлогоо мэдүүлсэн үү» гэдэг асуудал л байгаа юм. Би орлогоо байнга мэдүүлж байсан. Харин компаниа нэрээр нь бүртгүүлээгүй нь л миний гол алдаа.

-Энд бүртгүүчихвэл ямар нэгэн татвар хураамж, бас бус хүндрэл үүсэх байсан юм уу?
-Яг оффшор компанийн хувьд миний нэр дээр байдаггүй юм. Тухайн үед миний мэдлэг, мэдээлэл дутсан ч юм бий. Бас тэр дансанд харьцангуй бага мөнгө байгаа болохоор монгол төгрөгт шилжүүлээд орлогыг нь тавиад байхад болох байх гэж бодож явсан нь өнөөдөр ийм байдал үүсгэлээ. Миний хувьд их том сургамж болж байна.

-Тэр дансанд байсан мөнгийг хууль ёсны мөнгө гэж ойлгож болох уу?
-Болно. Тэр бол ямар ч хууль дүрэм зөрчөөгүй цэвэр мөнгө. Зөвхөн хөрөнгө орлогын мэдүүлэгтээ энэ компанийн нэрийг биччихсэн л бол миний хувьд ямар ч асуудал үүсэхгүй байсан. Би энэ дээр л алдлаа. Яах вэ хүмүүст сургамж болох биз дээ. Гэхдээ миний асуудлыг УИХ шийднэ. Алдаа гаргасан нь үнэн. Одоо хариуцлага хүлээх нь үнэн. Ийм л юм. 
Өглөөний сонин

No comments:

Post a Comment