Sunday 21 October 2012

Ш.Гүрбазар: Дөчин жилийн өмнө бодсон мөрөөдлөө биелүүллээ

Монгол Улсын Соёлын гавьяат зүтгэлтэн,зохиолч, сэтгүүлч, яруу найрагч Ш.Гүр­базартай ярилцлаа.


-"Бодоход
 инээдтэй шүү" тог­лол­­тоороота зүгээр нэг хо­шиг­нох гээгүй байх.Бодож бясал­­гасан сэдэл санаагааилэр­­хийлэх ухаанаа та олов уу?

-Энэ бол зохиолч хүний хийх ёстой ажлын нэг юм л даа. Ганц хүний ярианы энэ төрлийн тоглолтыг гадны орнуудад зохиол­чид нь хийдэг юм. Ямар нэг юмны тухай өөрийн юу бодож, юунд эмзэглэж, хэнд баярлаж яваагаа зохиолч илэн далангүй хүүрнэдэг ийм л урлаг шүү дээ. Тоглолт уян­гын ч бай, инээдмийн ч бай бүх санаа, өгүүлэмжээ тоглогч өөрөө зохиож, өөрийнхөө үзэл бодлыг чөлөөтэй илэрхийлдэг. Энэ утгаа­раа миний "Бодоход инээдтэй шүү" хошигнолын тоглолтод ямар ч мэр­гэж­лийн жүжигчин оролцоогүй. Ер нь би нэг ийм ганцаарчилсан тоглолт хийж үзье гэж олон жил бодсон. Энэ удаа хошигнолын өнгө аясыг барьж аваад нэлээн судалж, өөрөө архив цуглуулж, энэ төрлийн урлагаар дагнан уран бүтээл хийдэг ОХУ-ын жүжигчин, нэрт элэглэгч Михайл Задарновыг судалсан. Мөн түүний бүх кон­цер­туудыг үзэж, авах гээхийн ухаанаар энэ сэдэвт маань тохирох арга хэлбэрийг нь өөртөө наагаад л тоглолтоо эхэлж байна. Анх удаа хийж байгаа болохоор үзэгчээ татах үүднээс хошигнолын сэдвийг сонгосон юм. Зохиолч хүний ухаан бодлоос гарч байгаа хошигнол гэдэг бол бас нэг юмыг чимхсэн, егөөдсөн, нээрээ юу билээ гэж хүнд бодогдохоор тийм зүйлийг үзэгчд­эдээ сонсгоё гэж бодсон юм. Гэхдээ бүтэн хоёр цаг ганцаараа элдэв юм ярьж хошигноно гэдэг бол их төвөг­тэй юм л даа. Тиймээс зарим үед хөнгөхөн инээд хүргэсэн зүйл ярих, бас жаахан уянгын өнгө аяс оруу­лах шаардлага гарч байна билээ. 
 

-Та
 хошигнолуудаа хэд хэдэн бүлэг сэдэв болгон хуваасан байсан. Тэр сэдвүүдийг хэрхэн сонгож авсанюм бэ. Тухайлбал, нууц амрагийн тухай, эсвэл гар утастай холбоотой хошигнолууд гэх мэт?
-Тоглолтын дотоодод олон нарийн юм байна л даа. Тухайл­бал, чиний хэлсэн нууц амрагийн сэдэв гэхэд тоо томшгүй олон паянтай шүү дээ. Тэндээс зөвхөн нууц амрагийг хүмүүс юу гэж бод­до­­гийг асуусан тухай өгүүлэхэд л олон янзын баялаг санаа гарна. Нэг жи­­шээ хэлье. Нэг сэтгүүлч гудам­жинд явсан хүнээс "Уучлаарай... та нууц амрагийн тухай юу гэж боддог вэ" гэж асууж л дээ. Гэтэл цаадах нь "Шал дэмий юм хүнд санаг­дуул­чих юм. Өнөөдөр дахиад л харих­гүй байхаас" гээд буцаад явчихжээ. Энэ мэт олон ургальч үзэл санаа­нуу­­дыг нэгтгэн багцлаад хошигнож, цаад утгаараа хүнд ямар нэг сэдэл са­­наа шидэж болно. Тоглолтын төгс­­гөлд миний хамгийн их уншин су­­далж хийсэн сэдэв болох "Мон­гол­­­чууд бид дэлхийн түүхийг эх­лүүл­­­сэн юм биш үү" гэсэн хошиг­нол байгаа. Үзсэн хүмүүс мэдэх байх. Түүнийг би Монголын түүхээ ун­­шаад өөрт төрсөн үзэл бодол, сэт­­гэгдлээ задлан хошигносон. Бас нэг жишээ хэлье. Геометрийн ко­нус дүрсний  огтлолыг олдог то­мъёо, монгол гэрийн дээврийг эсгэх то­мъёо хоёр адилхан байдаг. Гэтэл мон­­голчууд аль дээр үеэсээ дээв­рийн эсгийгээ өөрсдөө урлаж ир­сэн. Тиймээс дэлхий дээр байгаа бүх огтлогдсон конус бүхий зүйл­сийн патентийг монголчууд авах ёс­той гэж хошигнох мэт. Энэ сэдэвт маань 30 гаруй баримт түшсэн хо­шиг­нол байгаа. Тэднийгээ би хам­гийн сайн болсон гэж бодож бай­гаа.

-Тоглолтыг
 Н.Наранбаатар найруулагч найруулсан. Най­руулагчийн шийдэл, таны хошиг­нолын тавилтхоёр хэр нийцэж байв?   
-Михайл Задарновын тог­лол­тын стилийг би хошигнолдоо барьж
 ажиллахыг хичээсэн. Хүмүү­сийн хэлж байгаагаар "Монголчууд бид дэлхийн түүхийг эхлүүлсэн юм биш үү" сэдэвт хошигнолын хэсэг За­дар­новын үндэсний үзэл санааг агуул­сан хошигнолуудад дөхөж очсон гэсэн. Зарим найз маань "Гүрээ чи зүгээр өөрт тохиолдсон чин сэтгэлийн хошигнолуудаа яриад бай" гэж байна билээ. Би ч гэсэн хөнгөхөн, цагаахан, гэнэхэн хөг­тэй явдлуудыг ярья гэж бодсон. Заа­вал хүмүүсийг ухааруулна, гэ­гээ­рүүлнэ гэж туйлширч болохгүй. Ер нь найруулагч бид хоёр ярьж бай­гаад тоглолтдоо хоёр чиг шугамыг баримталсан. Нэгдүгээрт хү­ний сэтгэхүйд юу билээ гэж бо­догдохоор мэргэжлийн хошиг­но­лын өнгө аясыг барих. Хоёр­ду­гаарт, чин сэтгэлийн надад болон бу­сад хүмүүст тохиолдсон явдлыг хо­­­шиг­нож ярих. "Бодоход л инээд­тэй шүү" хошигнолыг маань тав­гийн идээ гэж үзвэл, чихэр, жимс, ааруул, өрөм алагласан цагаан са­рын өнгөлөг идээ лүгээ байгаа­сай гэж би хүссэн. Бид жижиг­хэн юмыг тоодоггүй. Шал хэрэггүй юм байсан ч тэрэн дотор инээд, ухаа­рал, харуусал халаглал, хүний мөн ча­нар, орчлонгийн жам ёс юу ч байж болдог л байхгүй юу. Тиймээс эн­­гийн тэр нэг хоёр хүний үерхэл дунд болсон юмыг л хошигнох жи­шээ­­тэй. Надад нэг ийм юм то­хиолд­сон гээд яриад байгаа чинь яг үнэн­дээ надад тохиолдоогүй. Эргэн тойр­­ны амьдралаасаа харж, сэдэж бич­­сэн зохиолууд. Надад гэж яри­вал хүмүүст илүү хүрдэг юм байна. Түү­­­нээс биш тэр тэгжээ, нэг хүнд тийм юм болжээ гэхээр хов ярьж бай­­­­гаа юм шиг болчихдог юм бай­на.

-Бодоход
 инээдтэй зүйл амьдралд олон. Таны хэлснээр хүмүүс энгийн жижиг гэж үзээд анзаарахгүйөнгөрдөг зүйлүүд дотор олон хөгтэй явдал нуугдаж байгаа даа?
-Тэгэлгүй яахав. Нэг жишээ хэлье. Дуучин Сэрчмаа дөнгөж олны та­нил болж байх үедээ Бө­хийн өр­гөөнд дуулах болж  л дээ. Тог­лол­тоо­соо хоцрох гээд мань хүн такси ба­риад Бөхийн өргөө рүү явсан бай­­гаа юм. Тэгтэл таксины жолооч "за дүү охин Бөхийн өргөө орж тоглолт үзэх нь үү" гэхэд Сэрч­маа тоглолтод дуулах гэж бай­гаа­гаа хэлжээ. Гэтэл цаадах нь Сэрч­маа гэдэг дуучин мэдэхгүй юм байна гэжээ. Хариуд нь Сэрчмаа "Удахгүй мэддэг болно оо" гээд хаалгыг нь тас хаагаад буусан гэдэг. Төд удалгүй манай хүн олны танил болоод эхэлсэн байдаг. Энэ мэт юмыг өнгөц дүгнэх нь хэрэггүй юм л даа.

-Таны
 хошигнолыг хүмүүс хэрхэн хүлээж авсан бэ. Тоглолт таны төсөөлөн бодсоноос өөр байв уу? 
-Би ер нь их баярласан шүү. Эхнээс нь аваад дуустал нь сайн хүлээж авсан. Ер манай үзэгчид оюунлаг болж байна. Би яагаад энэ төрлийн уран бүтээлийг оролдох болов гэвэл оюунлаг уран бүтээлчдээ энэ нэг хэсэг орон зайд өөрийн хүчийг үзээсэй гэж уриа­лаад байна шүү дээ. Надаас сайн, илүү чадварлаг хошигнож чадах хүмүүс олон бий. Хошигнолын үдэш гэдэг чинь оюунлаг уран бүтээлчийг сонсох л үдэш юм шүү дээ. Орост бол  Задарновын тоглол­туудыг концерт гэж нэрлэдэг. Гэтэл би "Бодоход  инээдтэй шүү"
 кон­церт гэчихвэл хүмүүс дуу хөгжим бодно. Тэгэхээр манайд энэ төр­лийн урлагийн орон зай хоосон байгаа нь харагдаж байгаа биз. Тэгэхээр би энэ төрлийн урлагаар олон хүн юм хийгээсэй гэж боддог. Би бол цаашид хошигнолоо төрөл­жүүлээд чиглэл чиглэлээр нь тог­лоно гэж бодож байгаа. Тухайлбал, Олон улсын эмэгтэйчүүдийн бая­раар гэхэд л "Эхийнхээ нүдэнд үр нь өтөлдөггүй" нэрийн дор дан эх хүний тухай уянгын тоглолт хийж болж байна. Цэргийн баяраар бол эхнэрээсээ айдаг эрчүүдийн тухай ч юм уу төрөл төрлөөр нь хийж болох юм. Энэ бол манайд хөг­жөөгүй биш хөгжиж байсан урлаг. 

-Өмнө
 нь ямар хүмүүс энэ урлагийг хөгжүүлж байсан юм бэ?
-Бүх эх суурийг нь тавьсан хүмүүс бол алдарт жүжигчин Ла­тиф, Цэвээнравдан нар байна. Мөн ма­най Г.Равдан, Д.Сосорбарам нар тоглож байсан. Тэдний хийж байснаас миний тоглолт өөр болж байгаа нь би гагцхүү өөрийн­хөө юмыг л ярьж байгаад оршино. Манай Д.Сосорбарам Р.Чойномын уран бүтээлүүдийг сайн уншдаг шүү дээ. Тэгвэл миний тоглолтоос хүмүүс Ш.Гүрбазарыг л сонсоно. Би инээдтэй ч юм ярьж болно. Гунигтай ч юм ярьж болно. Бас хатуу ч юм хэлж болно шүү. Яагаад гэвэл энэ нь зохиолчийн үзэл бодлыг сонсох үдэш юм чинь.

-Та
 бас жүжгийн зохиол би­чиж байсан. Жүжгийн зохиол, уран бүтээлийн үдэшлэг хийж байснаасөөрийнхөө үзэл бод­лыг хошин эсвэл уянгын өнгө аясаар хүмүүст хүргэвэл илүү өр­гөн агуулгатай болохюм шиг?
-Өөрийгөө илэрхийлэхэд энэ төрлийн уран бүтээл нь илүү чө­лөөтэй. "Надаар тоглосон хайр" гэдэг жүжгийн зохиолыг бичлээ гэхэд миний үзэл бодол зөвхөн тэр жүжгийн агуулгаар л хэмжигдэнэ. Харин өөрийнхөө юу бодож санаж явдгаа хоёр цаг ярихад хамаагүй өргөн хүрээний юм ярина шүү дээ.

-Тэгэхээр
 та энэ боломжийг олж хараад ганцаарчилсан уран бүтээлийн төрөлд хүч үзэхээр шийджээ.Тийм үү?
-Яахав энэ бол нэгдүгээрт миний олон жил бодсон ажлын нэг юм. Хоёрдугаарт надад байж бо­лох нөхцөл юм даа. Би өөрөө зохиолч, сэтгүүлч хүн. Би чинь 16 нас­тай­гаа­саа хойш хөтлөгч хийлээ. Энэ нь л надад байж болох боломж юм шиг харагдаад, би чадах юм шиг санаг­даад л оролдож үзэж байгаа юм. Би өөрийгөө энэ урлагаар оролдож байна л гэж хэлье. На­даас сайн хийх хүмүүс олон бий.

-"Бодоход
 инээдтэй шүү" тоглолтоороо та үзэгчдэд ямар мессэж хүргэе гэж зорьсон бэ. Хүмүүс танытоглолтоос юу ойлгоод гараасай гэж бодож байна?
-Жижиг жижиг санаанууд бай­гаа. Хүний их бага гэж ялгахгүй байх тухай, эх оронч сэтгэлтэй байх тухай. Хэл соёлоо хадгалан хам­гаалж үлдэх тухай гэх мэт. Бүгдийг нь нийлүүлээд үзэгчид юу ойлгохыг би таашгүй. Хүн юу ч ойлгож болно. Ойлгохгүй ч байж болно. Таалаг­дахгүй  байж ч мэдэх юм. Ямар ч байсан би чин сэтгэлээсээ өөрийн­хөө үзэл бодлыг чөлөөтэй илэр­хийлж чадлаа. Хүмүүсийг яг тийм юм ойлгосон байх ёстой шүү гэж би тулгаж чадахгүй шүү дээ.

-Тоглолтод
 дэлгэцийн бич­лэг буюу өөрөө өөртэйгөө ярьдаг хэсэг гарч байна. Энэ санааг та тоглолтдооашигласан нь ямар нэгэн агуулгатай юу?
-Өөрөө өөртэйгөө ярина гэдэг ганц хүний урлагт нийцэж байгаа юм. Гэхдээ бас их төвөгтэй ам барих, дэлгэцэнд гарч байгаа дүрстэйгээ харилцан тоглолт хийх, ам барих гээд жүжигчин хүний мэргэжил рүү дөхсөн зүйл их бий. Гэхдээ би энэ тоглолтдоо жүжиг­лэе гэж ерөөсөө бодоогүй..
 

-Яагаад.
 Та хэд хэдэн кинонд тоглож байсан шүү дээ. Тиймээс жүжигчний ур чадвар хангалттай байгаагэж бодож байна? 
-Би жүжиглэхгүйг их хичээсэн шүү. Тэртэй тэргүй олон жүжигчин жүжиг тоглож байхад би тэдний дун­дуур орж жүжиглээд яах юм бэ. Жү­жиглэлт, хэтрүүлэг хэрэглээд жаа­хан хүчтэй тоглолт хийчихмээр үе гарч байсан ч би биеэ бариад бай­сан юм. Жүжиглэх л юм бол нөгөө чин сэтгэлийн гоё юм чинь алга болчих гээд байсан юм.
 Чин сэт­гэ­лээсээ олон түмэнтэйгээ ха­рил­цаж өөрийн үзэл бодлоо илэр­хийлэх нь надад илүү таатай бай­сан. 

-Та
 багадаа орос цэргийн ан­гиас мод хулгай хийж баригдаад хүүхдийн баяраар зарлалын самбар дээргарч байсан тухай ярьсан. Үнэхээр тийм болсон юм уу?
   -Үгүй. Энэ манай найзад то­хиолд­сон явдал. Би өөрийнхөө өнгөрсөн дээр энэ бүхнийг ярихаар хүн хүлээж авах нь илүү байгаа болохоор би гэж яриад байгаа юм. Надад тохиолдсон байна уу, най­зад маань тохиолдсон байна уу гэдэг нь хамаагүй. Хамгийн гол нь хүүх­дийг бяцхан алдаа гаргасных нь төлөө хүүхдийн баяраар  олон нийтийн өмнө хулгайч хэмээн зар­лаж, залхаан  цээрлүүлэх хэрэг бай­сан юм уу гэсэн санааг олон нийтэд шидэж байгаа нь чухал. 
 

-Хүний
 сайн сайхан чанар бага наснаас өвлөгдөж, насан туршийн амьдралын зарчим бол­дог гэдэг. Таныбага нас амьд­ралд тан үлэмж нөлөө үзүүл­сэн гэдэгтэй та санал нийлэх үү? 
    -Би 1972 онд драмын теат­рынхаа энэ тайзнаас алдарт жү­жиг­чин Латифыг анх харж бай­лаа. Тэр цагаас энэ хүн шиг олон хүний өмнө ингээд үгээ хэлж зог­соно доо гэж мөрөөдсөн юм. Түү­нээс хойш олон үдэшлэг цэн­гүүн хөтөлж, драмын тайзан дээр олон удаа гарч байсан хэдий ч яг өөрийн­ үг, үзэл бодлоо чөлөөтэй илэр­хийлж байгаа юм. Дөчин жилийн дараа мөрөөдлөө биелүүллээ шүү дээ. Хэрвээ би дөчин жилийн өмнө тэгж мөрөө­дөө­гүй бол өдийд ямар ч явах билээ, тийм биз дээ.
Г.ЛХАГВАДОРЖ
Өдрийн сонин

No comments:

Post a Comment