Tuesday, 5 February 2013

Б.Пүрэвдорж: Зөвхөн дарга бүхнийг шийддэг энэ тогтолцоог өөрчилнө

Гадаадын иргэн харьяатын асуудал эрхэлсэн газрын дарга Б.Пүрэвдоржтой ярилцлаа.
 
-Та ажлаа аваад хэд хонож байгаа билээ?
-Засгийн газрын 100 хоног гэдэг шиг ажлаа аваад 100 хонож байна.

-Энэ хугацаанд юу хийсэн тухайгаас яриа­гаа эхлэх үү?
-Энд ирээд хийсэн ажил нэлээд бий. 2016 он хүртэл ямар шинэчлэл хийх төлөвлөгөөгөө гар­гас­наа эхний ээлжинд дурдах хэрэгтэй. Хоёр үндсэн шинэчлэлийн бод­ло­го хэрэгжүүлнэ гэ­сэн бодолтой байна. Мэ­дээж эхнийх нь эрх зүйн шинэч­лэл. Энэ хүрээнд Хилийн тухай хууль, Га­даа­дын иргэдийн эрх зүйн байдлын тухай хуулийг өөрчлөх шаард­ла­гатай байна. Ингэснээр хил дээр ажиллаж байгаа гадаа­дын иргэн харьяа­тын асуудал эрхэлсэн газ­рын ажилтнууд, хилийн цэргийн шалган нэвтрүү­лэхийн ажилтан хоёрын чиг үүр­гийн давхардлыг арилгах юм.  Өөрөөр хэл­бэл, хилийн боомтууд дээр зөвхөн Гадаадын иргэн харьяа­тын асуудал эрхэлсэн газрын ажилт­нууд гадаад болон дотоо­дын иргэдийн бичиг ба­рим­­тыг хянадаг болно гэсэн үг. Энэ нь ч олон улсын жишигт дөхөж очиж байгаа хэлбэр юм. 
Нөгөө талаар Мон­голын нутаг дэвсгэрт амь­дарч ажиллаж байгаа гадаад иргэдэд хяналт тавих үүр­гийг цагдаа, тагнуул болон манай бай­­гууллага давхар хү­лээдэг. Гэвч энэ гурван байгууллагын дундах хийд­лийг  ашиглаж, Мон­голд хууль бусаар амьд­рах гадаадын иргэд олон бий. Үнэнийг хэлэхэд энэ асуудалд цагдаагийн бай­гууллага хойрго ханд­даг гэхэд болно. Өнгөр­сөн онд гэхэд Монголд хууль бусаар оршин сууж байсан 1900 гаруй гадаад иргэнийг албадан гаргасан. Үүнээс маш  цөөн хэд  нь цагдаа, таг­нуулын байгууллагынх­ны шаардлагаар гарсан. Үлдсэн дийлэнх хэсгийг нь манай байгуул­лага албадан гаргасан байгаа юм. Тиймээс бид Хууль сахиулагчийн эрх зүйн байдлын тухай хууль, Хууль сахиулах үйл ажил­лагааны хуульд өөрч­лөлт оруулан бат­луулж байгаа. Ингэснээр гадаадын иргэдэд хяналт тавих үндсэн үйл ажил­лагааг манай байгуул­лага хийх боломжтой болох юм. Үүний дагуу манай байгууллага мөр­дөн шалгах албатай болж байгаа.

-Тэгэхээр цагдаа, тагнуулын­хан энэ ажилд огт оролцохгүй болж байна гэсэн үг үү?
-Тийм биш л дээ. Манай мөр­дөн шалгах алба тийм нүсэр бүтэц­тэй байхгүй. Мэдээж хэрэг хөдөө орон нутагт явж байгаа гадаадын иргэдийг шалгах тал дээр цагдаа, тагнуулын байгууллагынхны орол­цоо байлгүй яахав. Харин манайд  оршин сууж байгаа гадаад иргэдэд хяналт тавих үндсэн чиг үүргийг нь манайх авна л гэсэн үг.

-Таны хийхээр төлөвлөсөн хоёр дахь шинэчлэл  юу билээ?
-Техник технологийн шинэчлэл. Бид олон улсын жишигт нийцсэн техник технологийг нэвтрүүлж, иргэдэд түргэн шуурхай үйлчлэх зорилт тавьж байна.  Ийм үүргийг ч Засгийн газрын тэргүүн өгсөн байгаа.

-Гадаадын иргэн харьяатын асуудал эрхэлсэн газар гэхээр хүмүүс гадаадын иргэдэд Мон­гол руу явах  виз олгодог гэхээс цааш юу хийдэг гэдгийг нь нарийн мэддэггүй тал бий...
-Манай үндсэн үйл ажиллагаа бол гадаадын иргэдэд Монгол Улсад зорчих виз, урилга, оршин суух зөвшөөрөл олгох асуудал шүү дээ. Дээрээс нь Монголын харьяа­лал­гүй иргэнийг бүртгэх ажил явуулна. Гадаадын иргэдэд монгол хүүхэд үрчлүүлэх шийдвэр гаргах,  дипломат төлөөлөгчийн газар мэргэжил арга зүйн зөвлөгөө өгөх, олон улсын болон гадаадын төрийн бус байгууллагуудад Мон­голд үйл ажиллагаа явуулах эрх өгөх, сунгах эрхтэй. Манайх жуулч­ны виз бараг өгдөггүй. Хилийн боомт дээр хуруу дарам цөөн хэдийг олгох тохиолдол бий. Үүнээс бусад бүх ангиллын визийг  олгоно. Гэхдээ гадаадын иргэд шууд манай байгууллагад хандаад виз хүсдэг гэвэл өрөөсгөл ойлголт. Тэднийг Монголд урьж байгаа нөгөө субьект нь Монгол Улсын иргэд, үндэсний компаниуд  виз хүсч манай байгууллагад ханддаг юм. Тиймээс монголчууд, үндэсний компаниуддаа аль болох түргэн шуурхай үйлчлэх зорилгыг  тавьж ажиллана. 

-Гаднынхан Монголыг ихэвч­лэн  ямар зорилгоор зорьж ирдэг юм бэ?
-Жуулчлах болон бизнесийн зорилгоор дийлэнх нь ирж байна.  2011 онд гэхэд  нэг сая 250 мянган гадаад иргэн манай хилээр нэвтэр­сэн мэдээлэл бий. Ажиллах хүч нэлээд ирж байна. Дээрээс нь  гэр бүлийн шалтгаанаар хүмүүс амьдарна. Цагаач иргэдийн тоо ч тодорхой хувийг эзэлдэг. Монгол Улсын эдийн засгийн хөгжилд зохих хувь нэмрээ оруулж байгаа гадаадын иргэдэд хүндэтгэлтэй ханддаг.

-Виз олгох асуудал хүнд сурталтай байдаг гэсэн шүүмж­лэл бий. Энэ тал дээр ямар дэвшил гаргахаар төлөвлөсөн байгаа вэ? 
-Боомтын тухай хуулийг шинээр УИХ-аар хэлэлцүүлж бай­гааг дурдах хэрэгтэй. Хил, боом­тоор нэвтрэх үйл ажиллагааг түргэн шуурхай болгохын тулд боомт дээр  хоёрхон байгууллагыг ажиллуулах зорилт тавьж байгаа. Өөрөөр хэлбэл, хилийн боомт дээр Гааль болон  Гадаадын  иргэн харьяатын газар л шалган нэвтрүүлэх ажлыг явуулна гэсэн үг. Үүнээс өөр шат дамжлага дамжихгүй учраас үйл­чилгээ түргэн шуурхай болж байгаа юм. Ер нь Монгол Улсын хилээр орж ирж байгаа иргэдийн 70,80 хувь нь нэмэлт хяналт шалгалт хийх шаардлагагүй хүмүүс байдаг. Харин машин дүүрэн ачаатай яваа хүн бол мэдээж төрийн байгуул­лагын хяналт шалгалтаар ороод явах нь зүйн хэрэг. Тэднийг шал­гаад явуулахад тодорхой хэмжээ­ний цаг хугацаа шаардагдана.
Гадаадаас ямар нэгэн зорил­гоор иргэдийг урьж байгаа үндэс­ний компаниудад зардал чирэг­дэл­гүй, аль болох шуурхай үйлчлэхийн тулд бидэнд техник технологийн дэвшил зайлшгүй хэрэгтэй байгаа. Тиймээс бид 2012-2015 он хүртэл Койкагийн таван сая ам.долларын буцалтгүй тусламжаар нэг дэвш­лийг нэвтрүүлэх гэж байна. Тэр нь юу вэ гэхээр хурууны хээгээ дараад хил нэвтэрдэг эсвэл  паспортынхоо чиптэй хэсгийг машинд  уншуулаад шалгалтгүйгээр гардаг үйлчилгээ юм.  Мөн Иргэний бүртгэл, Татвар, ЦЕГ, ТЕГ гээд томоохон байгуулла­гуудын ашиглах боломжтой мэ­дээл­лийн нэгдсэн сан бүрдүүлнэ. Гэхдээ энэ бол 2015 оноос биеллээ олж эхэлнэ. Тэр хүртэл иргэдэд үйлчлэх үйлчилгээг түргэн шуурхай болгох ямар арга байгааг судалж байна. Үүний үндсэн дээр виз хүссэн компани болон иргэд онлай­наар Aplication бөглөх үйлчилгээг нэвтрүүлэх гэж байна. Энэ ажлыг 2013 ондоо багтаагаад хийхээр Засгийн газарт хүсэлтээ гаргачих­сан байгаа. Яагаад ингэж байна гэхээр, Гадаадын иргэн харьяатын асуудал эрхэлсэн газар бол хотын төвөөс хол зайдуу, нисэхэд байр­ла­даг. Виз хүссэн албан байгуул­лага, иргэд манайх руу ирэхдээ бичиг баримтаа дутуу бүрдүүлсэн байх нь элбэг. Энэ тохиолдолд дор хаяж хоёр гурван удаа наашаа цаашаа буцах тохиолдол бол энгийн үзэгдэл. Хотын төв энэ хоёрын хооронд олон дахин явах нь нэгдүгээрт энэ замын түгжрэлтэй үед цаг хугацаа барна, хоёрду­гаарт зардал мөнгө үрдэг талтай. Тиймээс энэ хүндрэлийг арилгаж, саад бэрхшээлийг хөнгөвчлөх үүднээс онлайнаар виз хүсэх үйлчил­гээг нэврүүлэхээр төлөвлөж байна. Тэгэхээр бид онлайнаар тухайн хүний виз хүссэн  материа­лыг хүлээж аваад татварын өртэй байна уу, гэмт хэрэгт холбогдож байж уу гэдэг мэдээллийг цагдаа болон татварын байгууллагын мэдээллийн сангаас татаж авч үзэж нягтална гэсэн үг. Ингээд ямар нэгэн зөрчилгүй байх юм бол ту­хайн виз хүсэгчдэд хариу мэдээлж, виз олгох, олгохгүй эсэхийг нь хэлнэ. Онлайнаар ирүүлсэн виз хүссэн материал манай ажилтнуу­дын хэн нэгэнд тохиолдлын жур­маар очно. Тэгэхээр манай ажилт­нууд тухайн хүнтэй нүүр нүүрээ харж виз олгох асуудал ярихгүй учраас шан харамж нэхэх, авлига  авах асуудал  алга болно гэсэн үг.

-Ажиллах хүчний талаар асуу­маар байна. Манайд хятад ажил­чид ихээр орж ирж байна. Энэ тал дээр ямар хяналт зохицуулалт байдаг вэ?
-Ажиллах хүч авах тал дээр манайх бараг нэг улсаас хараат байгаа. Хуулиараа бол гаднаас авч байгаа ажиллах хүчний тоо манай иргэдийн  нэг хувиас хэтрэхгүй байх ёстой.  Ажиллах хүч оруулж ирэх­дээ улсынхаа Үндэсний аюулгүй байдалд нөлөөлөхгүй байх зарч­мыг хангах хэрэгтэй. Гэвч хүссэн хүсээгүй эдийн засгийн өсөлт бий болж, бүтээн байгуулалт өрнөж байгаа  учраас аль болох тэнц­вэрийг нь олж ажиллах хүч авах нь зайлшгүй.  Өмнөх Засгийн газрын тогтоолоор манай улс 2012 онд  нийт 31 мянган хятад иргэнийг ажиллах хүчнээр авах байсан. Тэднийг оруулж ирэх эрхийг   Мон­голын болон гадаадын  53-хан аж ахуй нэгжид олгосон байгаа.  Гэтэл тухайн байгууллагууд 31 мянган ажиллах хүчнийхээ дөнгөж 14 мянгыг нь оруулж ирсэн. Үүнээс болоод Монгол Улсын Засгийн газар 50-иад тэрбум төгрөгийн хохирол амссан. Тухайн компани оруулж ирсэн ажилчныхаа тоогоор улсад мөнгө төлдөг. Нэг ажилчинг сард дунджаар 280 мянган төгрө­гөөр тооцож мөнгө тушаадаг юм. Энэ байдлыг хараад Шинэчлэлийн Засгийн газрын тэргүүн "Цөөн аж ахуй нэгжид ажиллах хүч авах эрх олгох нь буруу юм байна" гэж үзэж байгаа. Тиймээс 28 мянган ажил­лах хүчний 14 мянгыг нь оруулж ирэх зөвшөөрлийг  томоохон бүтээн байгуулалт хийж байгаа үндэсний компаниудад өгье. Харин үлдсэн ажилчдыг оруулж ирэх зөвшөөрлийг жижиг, дунд бизнес эрхлэгчдэд олгоё. Тухайн жижиг, дунд бизнес эрхлэгчид Засгийн газрын тогтоолгүйгээр хөдөлмөр эрхлэлтийн үйлчилгээний төвд бичиг баримтаа бүрдүүлж очоод, төлбөрөө төлөөд манайхаас ирж визээ авах боломж олгох асуудлыг ярьж байна. Хөдөлмөр эрхлэлтийн үйлчилгээний төвөөс зөвшөөрлөө авсан аж ахуйн нэгжүүд аливаа нэгэн хүнд суртал, авлигад өртөх­гүйгээр манайхаас визээ авна.

-Хятад ажилчдын тоог багас­гах хэрэггүй гэж үү?
-Бодит байдал дээр асуудал өөр л дөө. Өнөөдөр Монголын компаниудад хятад ажилчдыг авах сонирхол асар их байдаг. Тиймээс хятад ажилчин авах тоог автома­таар хасах нь буруу. Хэрэв тэгвэл үндэсний аж ахуй нэгжүүд хятад ажилчдыг жуулчны визээр юм уу өөр ангиллын визээр оруулж ирээд хар ажил хийлгэж  хууль зөрчөөд эхэлдэг байхгүй юу. Ийм нөхцөл байдал руу түлхэх учраас ажиллах хүчний асуудал дээр  уян хатан хандах хэрэгтэй л дээ.
-Саяхан Ж.Батзандан гишүүн нэг хууль санаачилсан. Монгол­чууд гадаад хүнтэй суувал түүнийгээ Монголын иргэншил­тэй болгоно гэсэн байна лээ.  Гадаад хүн Монголын иргэн болох асуудлыг хялбар болгох гээд байх шиг...
-Гадныхан Монголын иргэн болж болно. Гэхдээ  сүүлийн таван жил Монголд амьдарсан байх ёстой. Мөн тодорхой шалгуурыг хангасан тохиолдолд Монголын иргэн болох ёстой шүү.

-Шинэчлэлийн Засгийн газ­рын бодлоготой танай байгуул­лага яаж уялдан ажиллаж байгаа вэ. Төсөв хөрөнгийн хувьд хэр байдаг юм бол?
-Тодорхой хөрөнгө оруулал­таар аймгуудын салбарыг хангах  асуудал байсан. Дэд бүтцийн асуудлыг шийдэх, байр оронтой болох зүйлүүд ч байлаа.  Гэхдээ өнөө жил манайд оруулах энэ  хөрөнгө оруулалтыг бүгдийг нь хассан байгаа. Энэ жил ямар ч хөрөнгө оруулалтгүй, урсгал зард­лаараа ажиллах бүрэн боломж бидэнд бий. Хилийн цэргийн шал­ган нэвтрүүлэх чиг үүрэг манай байгууллагад ирж байгаа учраас ажилчдын нийгмийн асуудлыг шийдэх шаардлага тулгарч байгаа нь үнэн. Мөн хилийн боомт дээрх дэд бүтцийн асуудлыг шийдэх хэрэгтэй байна. Ямар ч байсан Засгийн газар энэ чиглэлд  анхаарч байгаа байх гэдэгт нь найдаж байна. 

-Төрийн байгууллагууд ажилч­дынхаа нийгмийн асууд­лыг шийдэх нэрийдлээр төрийн мөнгөөр ажилчиддаа баахан орон сууц авч өгсөн асуудал сүүлийн үед дэлгэрээд эхэллээ. Танайд жишээ байхгүй биз дээ?
-Манай байгууллагад тийм зүйл байхгүй. Тэгээд ч манай байгуул­лага төрийн албыг данхайлгаагүй. Урсгал зардлынхаа хэмжээнд байгууллагын цөөн хэдэн  ажилч­дад орон сууцны дэмжлэг олгож байсан зүйл бий. Гэхдээ бид аливаа зүйлийг хавтгайруулахгүй. Шаардлагатай үед  ажилчдынхаа нийгмийн асуудлыг шийдэхийн төлөө тодорхой хэмжээнд ажил­лана. Гэхдээ улсын хөрөнгийг овойж оцойтол нь хумслахгүйгээр энэ асуудлыг шийдэх боломж бий. Манайх одоогийн байдлаар 200 ажилтантай. Хуучин даргын үед ажилтныхаа тоог 317 болгож,  төсөв орон тоогоо батлуулахаар Засгийн газарт өргөн барьсан юм билээ. Гэхдээ одоогийн  Засгийн газар энэ хүсэлтийг авч үзээд "Ажилчдын тоог 100-гаар нэмэх шаардлагагүй. 17 орон тоог нэмж өгье" гэсэн шийдвэр гаргасан. Ер нь Шинэч­лэлийн Засгийн газар гарч ирээд  төрийн албан хаагчдын тоог хасч, данхайлгасан бүтцийг багасгаж байгаа шүү.

-Нэг нам Засгийн эрх авахаар  төрийн албаны халаа сэлгээ явагддаг нь нууц биш. Та ч энэ ажлаа аваад хэр халаа сэлгээ хийж байгаа вэ?
-Энд ирээд МАН-ын нэг хүнийг ажлаас чөлөөлсөн. Тэр хүнийг өргөдлөө өг л гэсэн. Үлдсэн дөрвөн хүн нь тэтгэврээ тогтоолгочихсон хэрнээ энд ажиллаж байсан. Үүнээс өөр халаа сэлгээ хийсэн юм байхгүй. "Төрийн албанаас Ардын намын баахан хүнийг явууллаа" гэдэг зүйлийг С.Бямбацогт гишүүн яриад манайд бичиг ирүүлсэн. Энэ тал дээр тэр нөхөрт би тайлбар хийж, хариу өгөх шаардлагагүй гэж үзсэн. Ард түмний дунд энэ бай­гуул­лага хүнд сурталтай, авлига авдаг газар гэж яригддаг. Тиймээс би "Өөрсдийн хийж байгаа үйл ажилагаандаа дүгнэлт хийж, өөрөөр ажиллана гэдэгт итгэж байна. Ямар нэгэн байдлаар иргэдэд чирэгдэл учруулж, хүнд суртал гаргасан ажилтанд хариуц­лага тооцох журмаар явна шүү" гэдгээ  ажилчиддаа шууд хэлж байгаа.

-Ц.Нямдорж гишүүн "Гадаа­дын иргэн харьяатын асуудлыг та нар Ховдын махны үйлд­вэрийн даргад өгсөн шүү" гэж УИХ дээр АН-ынханд хандаж хэлж байна лээ. Таны хэн байх нь биш, ажлаа яаж хийх нь  чухал болов уу?
-Тийм. Энэ байгууллага төв рүүгээ эрх мэдэл авсан газар байжээ. Хэтэрхий олон журамтай. Тэр нь дандаа дарга нар руугаа эрх мэдлийг авч, төв рүүгээ төвлөрсөн байж. Байгууллагын хэмжээнд нийт 86 журам хэрэгждэг байсны 44-ийг нь би хүчингүй болгож байгаа. Өөрөөр хэлбэл Баян-Өлгий айм­гийн Цагааннуураар орж ирж байгаа сисчерийн жолоочийн виз Пүрэвдоржийн гарын үсгээр олгог­дож байвал яахав. Ийм марзан тогтолцоотой журмууд үйлчилж байсныг цуцалж байна. 2007 онд Алтанбулагийн боомт дээр 5800 виз олгодог байсан бол өнгөрсөн жил 300-хан виз олгосон байна. Бүх эрх мэдлийг төв рүүгээ татсаны гай энэ. Энэ хүнд суртлаас нь болоод хил орчмын худалдаа, харилцаа, аялал жуулчлал хөгжих­гүй байна. Зөвхөн дарга бүхнийг шийддэг энэ тогтолцоог байхгүй болгоно. Тухайн хилийн боомтын байцаагч өөрөө эрх мэдлээ авч, визээ олгоод явдаг болно. Манай байгууллагаар орж ирсэн хүмүүст "Та авлигагүй бүсэд нэвтэрлээ" гэдэг уриагаар угтаж авдаг болж байна. Энд  авлигын асуудал ярьж болохгүй юм байна гэдэг дохиог хүмүүст өгч байгаа юм. Энд тэнд аялаад байгаа авлигын эсрэг дэвт­рээс илүү үр дүнтэй гэж үзэж байна. Мөн энэ байгууллагад байсан хүнд суртлыг задалж байгаа. Иргэдэд аль болох түргэн шуурхай үйл­чилж, хүнд суртал гаргахгүй байхыг сануулж байна. Хоёрын хооронд шалтгаанаар хүний ажлыг уяж чирэгдэл учруулахгүй байгаарай гэж ажилчиддаа хэлж байна.  Мон­голчуудын салан задгай, мар­тамхай байдлыг том асуудал бол­гоод, дүрэм журам яриад байл­гүй, асуудлыг нь аль болох боломжоор нь түргэн шийдээд өгөх талаас нь хандахыг сануулж байгаа. Мэдээж бид бүгдийг нь шинэчлэхгүй. Зарим зүйл дээр хүнд сурталтай ажил­лана гэдгээ шууд хэлчихье. 

-Ямар асуудал дээр?
-Гурван зүйл дээр хүнд сур­талтай ажиллана. Нэгдүгээрт, Монголд амьдарч байгаа гадаад иргэд хууль зөрчөөд, монгол­чуу­дын эрх ашгийг зөрчөөд байвал бид хүнд сурталтай ажиллана. Хоёрдугаарт, Монголчууд олуулаа болох ёстой. Энэ үүднээс Мон­голын алаг үрсийг гадныханд үрчлүүлэх  тал дээр хүнд сурталтай хандана. Гуравдугаарт, Монгол Улсын эдийн засаг 1990-ээд онд хүнд байхад эх орноо орхиод явсан иргэд өнөөдөр улсын эдийн засаг гайгүй болохоор, нийгмийн халамж өгдөг болоод ирэхээр харьяатаа сэргээнэ гээд буцаад ирж байгаа. Энэ хүмүүст бид хүнд сурталтай хандана.

-Гадныхан манайхаас хэр их хүүхэд үрчилж авдаг юм бэ?
-Энэ тал дээр Монголын төр хатуу байдаг шүү. Жилдээ арав гаруй хүн Монголын харьяат бол­дог юм. Мөн арав гаруй хүүхдийг үрчлүүлэх шийдвэр гаргадаг.
Я.МӨНГӨНЦЭЦЭГ
Өдрийн сонин

No comments:

Post a Comment