Thursday, 17 January 2013

Э.Бат-Үүл: Юу болоод байна аа, бид ийм ардчиллыг хүсээгүй шүү дээ

Нийслэлийн Засаг дарга бөгөөд Улаан­баа­тар хотын захирагч Э.Бат-Үүл өчигдөр "Eagle" телевизээс зо­хион байгуулсан хэлэл­цүүлэгт орсон юм. Хо­тын захиргаа энэ ням гаригт "Буруу тал­даа жолоотой автома­ши­ныг ням гаригт явуу­лахгүй байя" гэдэг асууд­лаар дахин санал асуулга явуулах юм бай­­на. Ингэхдээ иргэ­дийн утас руу мес­сеж илгээж, саналыг нь авах гэнэ. Энэ хүрээнд ярилцлага өрнөсөн юм. Хэлэлцүүлэгт "Өдрийн сонин", NTV, C1, MN25, UBS телевиз, Үндэсний шуудан сонины сэт­гүүл­чид оролцож асуулт тавилаа. Ярилц­­лагыг тоймлон хүргэж байна.
batuul-Буруу талдаа жо­лоо­той машиныг явуу­лахгүй байя гэдэг санал асуулгыг дахин явуулна гэхэд иргэд яаж хүлээж авч байгаа бол. Танд ямар нэгэн хандлага мэдэгдэж байна уу?
-Өнгөрсөн нэгдүгээр сарын 3-5-ны хооронд санал асуулга явуулаад үзсэн юм. Гэхдээ үндэс­лэлээ сайн танилцуулал­гүйгээр явуулчихсан юм билээ. Ингээд 100 мянган хүний дунд санал асуулга явуулахад 18.8 хувь нь оролцож хариу өгсөн. Тэдний 74.5 хувь нь буруу талдаа жолоотой маши­ныг ням гаригт явуулахгүй байх шийдвэрийг эсэр­гүүцсэн. Тиймээс яагаад буруу талдаа рультэй машиныг хөдөлгөөнд оруу­лахгүй гээд байгаа шалтгаанаа сайн тайл­бар­лаад дахин санал ху­раалт явуулахаар болсон.
-Дахиад санал хураалт явуу­лаад ямар үр дүнд хүрнэ гэж тооцоолж байгаа юм бэ?
-Үндэслэлээ нэг сайн тайлбар­лаад орхиё. Сүүлийн үед авто ослын хэмжээ нэмэгдээд байгаа. Энэ нь хурд хэтрүүлсэн, согтуугаар жолоо барьсан зэрэг олон шалт­гаан­тай. Энэ шалтгаануудыг эрэм­бэлээд үзэхээр буруу талдаа жолоо­той машин осол гаргах нь их байна. 2010 он гэхэд зам тээврийн осол гаргасан машины 50 гаруй хувь нь буруу талдаа жолоотой байсан. Одоо энэ тоо 60 хувьд хүрээд явж байна шүү дээ. Буруу талдаа рультэй машин осол аваа­рын хэмжээг нэмэгдүүлэх хамгийн том шалтгаан болчихсон байна. Нөгөө талаар манайх баруун гарын жолооны дүрэмтэй. Ийм байхад зүүн талдаа жолоотой машин барих нь хэр нийцтэй юм гэдэг асуудал гарч ирнэ. Тэгэхээр хууль дүрмээ биелүүлэх шаард­лага тулгарч байна. Түүнчлэн нийс­лэл хотод өдөрт 150-300 машин шинээр замын хөдөлгөөнд орж байна. Энэ бол Гадаад харилцаа­ны яамны баруун талын замыг дүүргэх хэмжээний машин хөдөл­гөөнд орж байна гэсэн. Тиймээс түгжрэл улам нэмэгдэж, дугаар хязгаарлаад ч түгжрэлийг саа­руулж чадахгүйд хүрчихлээ. Ингээд үнд­сэн­дээ бид Цагаан сараар тэг зогсолт хийхдээ хүрчихээд байгаа учраас буруу талдаа жолоотой  машиныг бид хоёр нэг өдөр явуу­лахгүй байя гэж нийслэлийн иргэ­дээсээ дахин дахин гуйгаад байгаа юм.
-Нэгэнт иргэдийн олонхи нь буруу талдаа жолоотой машин унаж байгаа.  Цөөнх нь зөв талдаа рультэй машин барьдаг. Тиймээс олонхийн эрх ашгийг тэргүүнд тавьж, жолооны дүрэм­дээ өөрчлөлт оруулчихаж болохгүй юм уу?
-Ийм зүйл ярьж байгаа. Буруу талдаа жолоотой машин нийт автомашины 60, 70 хувийг эзэлж байгаа гэсэн зүйлийг ч хүмүүс хэлдэг. Гэхдээ энэ бол зүгээр нүдний баримжаагаар авсан тоо юм билээ. Албан ёсны тоог нь хэлээд өгье. Нийслэлийн нийт автомашины 48.9 хувь нь буруу талдаа жолоотой юм билээ. Тэгэ­хээр баруун, зүүн талдаа жолоотой машины хэрэглээ манайд тавь тавин хувь байна гэсэн үг. Яг одоогийн байдлаар зөв талдаа жолоотой машин барьдаг хүмүүс олонхи байгаа шүү. Харамсалтай нь энэ хүмүүс санал асуулгад идэвхгүй оролцсон.
-Гэхдээ санал асуулгад оролц­сон иргэдийн олонхи нь эсэргүүцээд байхад заавал энэ шийдвэрийг гаргах гээд байгаа­гийн цаана Солонгосоос машин оруулж ирдэг бизнесийнхэн, улстөрчдийн ашиг сонирхол байгаа юм биш биз гэж хардахад хүргээд байна л даа?
-Тийм эрх ашиг байхгүй. Тэгээд ч би ийм зүйлд хөтлөгдөөд байдаг хүн биш.  Энэ тал дээр эргэлзэхгүй байж болно.
-Япон машин авснаараа иргэд хохирчих гээд байгаа тал бий. Ийм айдас ч иргэдэд байгаа. Энэ тал дээр яаж анхаарах вэ?
-Нэг л өдөр буруу талдаа жолоо­той машиныг явуулахгүй гэсэн юм шүү дээ. Үнэнийг хэлэхэд би бүг­дийг нь ойлгож байна. Ийм санал гаргасныхаа төлөө олон хүнд зэмлүүлж байна. Манай намынхан ч буруутгаж байгаа. Дарамт их бий. Гэхдээ би хотын дарга болохдоо иргэдийн оролцоотойгоор шийд­вэр гаргана" гээд хэлчихсэн. Тэр жишгээрээ явж байна. Дэлхий нийтэд түгжрэлийг сааруулахын тулд нэг л арга хэмжээ авдаг юм билээ. Тэр нь автомашин хэрэглэг­чид тодорхой замаар явахдаа төлбөр төлдөг юм билээ. Үүнийг манайх хэрэгжүүлье гэхээр ядуу иргэдэд цохилт болох гээд байна шүү дээ. Тиймээс болж өгвөл үүнээс зайлсхийсэн арга сонгочи­хоод, түгжрэлийг сааруулах гээд ядаад байгаа нь энэ шүү дээ. Цааш­даа түгжрэлээс ангижрахын тулд нийтийн тээврийг  гарын дор болгох хэрэгтэй байна. Удахгүй дэлгүүрүүдийн үүдэн дээр дугуй, цахилгаан машин тавимаар байна. Иргэд карт уншуулаад тэр унаа­наас сонгоод унаад явдаг хэмжээнд очмоор байна. Гэхмэтчилэнгийн олон арга бодож байгаагийн нэг нь энэ юм. Энэ саналыг иргэд дэм­жээд хэрэгжээд эхэлбэл буруу талдаа рультэй машин барьж байсан хүмүүст дэмжлэг үзүүлье. Буруу талдаа жолоотой машиныг зөв рультэй болгодог үйлдвэр байдаг гэх юм билээ. Хамаа алга  тэрийг нь оруулаад ирэх тал дээр ч харъя гэсэн бодолтой байна.
-Дахин санал хураалт явуу­лах журам нь ямар байх юм бэ. Өмнө нь санал асуулгад хам­рагд­сан 100 мянган хүнийхээ дунд дахиад санал хураачих юм уу?
-100 мянган хүнээс цааш хэтрэх техникийн боломж ч байхгүй байх.  Нөгөө 100 мянган хүн рүүгээ санал асуулгын мессежээ явуулахгүй өөр хүмүүсээс асуувал зориуд бэлтгэ­сэн хүмүүсээ санал асуулгад оруулж дэмжүүллээ гэдэг шүүмж­лэл өрнөнө шүү дээ.
-Энэ сэдвээс өөр нэг зүйл асуух гэсэн юм. Та бол ард­чиллын баатар. Энэ жил ардчил­сан засаг гарч ирээд харгис шийд­вэрүүд гаргаж байна. Тухайл­­бал, сайтын сэтгэгдлийг хатуу хяналттай болгоно, кабелийн телевизүүдийг хаана гэж байна. Хэвлэлийн эрх чөлөө­ний хуульд өөрчлөлт оруулах­даа хэв­лэлийн редакцийг эздээс нь салгана гэх зэргээр дарам­тал­сан шийдвэрүүд ар араасаа гаргаж байна. Та үүний төлөө ардчиллыг бий болгох гэж 20 жил зүтгээгүй биз дээ?
-Үнэнийг хэлэхэд манай дээд түвшинд хийгдэж байгаа зүйлүү­дийг хараад үнэхээр сэтгэл зовж байна. Ерөнхийлөгч бид хоёр уулзаад "Яана аа бидний тэмцэж явсан зүйлүүд өнөөдөр хааччихав аа" гэж яриад л байгаа. Үнэндээ өнөөдрийг хүртэл бид юуны төлөө тэмцэж явсан бэ гэдэг асуулт эндээс гарч байна. Өнөөдөр хэвлэлийн эрх чөлөө, бизнесийн эрх рүү төр дайрч байна. Хүний өмч хөрөнгө рүү дайрч байна. Хүмүүст ийм дээрэнгүй хандаж болохгүй.  Юу гэнэ вэ тэр Ж.Батзандан. Гадаад эхнэр, нөхөртэй байвал яана гэсэн бэ. Үүнийг сонсоод би бүр гайхаж цочоод сууж байна. Хэвлэлийнх­нийг хянана гэнэ. Редакцийг эзнээс нь салгахаар юу болох юм.  Хэвлэл мэдээллийнхэн мэргэжлийн үйл ажиллагаанд түшиглэж энэ ажлаа бизнес болгон ашиглаж эхэлсэн. Тиймээс ч хэвлэл мэдээллийн хэрэгслийн тоо улам нэмэгдэж байна. Өрсөлдөөн бол мэргэжлийн ур чадварыг өөр түвшинд аваачдөг сайн талтай. Арван жилийн өмнөх хэвлэлийг өнөөдрийнхтэй харь­цуу­лаад үзээрэй. Чанарын шал өөр түвшинд очсон байгаа. Харам­салтай нь өнөөдөр төр стандарт жишиг тогтоож өгөх үүргээсээ хальж, тухайн байгууллагын менеж­мент рүү хутгалдаж, юу хийхийг нь зааж ч байх шиг. Юу болоод байна аа. Бид ийм ардчил­лыг хүсээгүй шүү дээ" гэсэн юм. Тэрээр хэлэлцүүлгийн төгсгөлд "Буруу талдаа рультэй машинаар бүгдээрээ нэг л өдөр явуулахгүй байя. Ингэж түгжрэлээ сааруулъя" хэмээн дахин гуйсан юм.
Я.МӨНГӨНЦЭЦЭГ

No comments:

Post a Comment